Emberi léptékkel ki nem fejezhető tragédiának titulálta a bíróság a balesetet. A valaha volt legnagyobb sérelemdíjért folyó perben 78-an jelentettek be kárigényt, összesen 4,3 milliárd forintos értékben, ebből a bíró 1 milliárd 825 millió forintos kártérítést tartott jogosnak.

28 áldozat

Ahogy arról az elsők között beszámoltunk 2019 májusában egy esős estén a Hableány nevű turistahajót maga alá gyűrte a Viking Sigyn nevű szállodahajó a Margithídnál. A fedélzetén 35 ember utazott, a balesetben 27-en meghaltak, egy dél-koreai utast pedig továbbra is eltűntként tartanak nyilván. A Budapest és Környéke hírportál legfrissebb híreit ide kattintva éred el! A Facebookon már 254 ezernél is többen követnek minket.

5 év fegyház

A szállodahajó kapitányát, Jurij C.-t öt és fél év fegyházra ítélték és hat évre eltiltották a vízijármű-vezetéstől. A Viking Sigyn testvérhajójának, a Viking Idunnak a kapitánya, Topal F. továbbra is ártatlannak vallja magát „segítségnyújtás elmulasztása” vádban, hiszen hiába haladt a két hajó szinte egymás mellett, nem látta a tragédiát.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Képek a tragédia helyszínéről

Budapest, 2019. június 11. Uszály szállítja el a balesetben elsüllyedt Hableány turistahajó roncsát a csepeli kikötőbe a Margit hídtól 2019. június 11-én. A Hableány május 29-én süllyedt el a Margit hídnál, miután összeütközött a Viking Sigyn szállodahajóval. A fedélzeten 35-en utaztak, 33 dél-koreai állampolgár és a kéttagú magyar személyzet. Hét embert sikerült kimenteni, hét dél-koreai állampolgár holttestét pedig még aznap megtalálták. MTI/Máthé Zoltán
Budapest, 2019. június 11. A Clark Ádám úszódaru kiemeli a balesetben elsüllyedt Hableány turistahajó roncsát a Margit hídnál 2019. június 11-én. A Hableány május 29-én süllyedt el a Margit hídnál, miután összeütközött a Viking Sigyn szállodahajóval. A fedélzeten 35-en utaztak, 33 dél-koreai állampolgár és a kéttagú magyar személyzet. Hét embert sikerült kimenteni, hét dél-koreai állampolgár holttestét pedig még aznap megtalálták. MTI/Mónus Márton

1,8 milliárd forint

A valaha volt legnagyobb sérelemdíjért folyó perben 78-an jelentettek be kárigényt, összesen 4,3 milliárd forintos értékben, ebből a bíró 1 milliárd 825 millió forintos kártérítést tartott jogosnak. Van, aki ötmilliót kap, más 80 milliót. A Viking Cruises AG-nek és a Panoráma Decknek 15 napon belül kell kifizetnie a megítélt összeget.

Segítségnyújtás elmulasztása

Januárban vallomástétellel folytatódott annak a hajónak a kapitányának az ügye, amelyik a Viking Sigyn mögött pár száz méterrel haladt a tragikus napon. Topal F.-et segítségnyújtás elmulasztásának vétségével vádolták. Az idős, ukrán állampolgárságú férfi a vádirat szerint látta a Hableány vízben fuldokló utasait, mégis elhaladt mellettük az általa vezetett Viking Idun szállodahajóval. A korábbi hajóskapitány vallomásában azt állította, nem látott jól az esőtől, ezért nem segített a Hableány utasain.

Tragédia

A HVG szerint „emberi léptékkel ki nem fejezhető tragédiának” titulálta a bíróság a balesetet. Négy esetben egyáltalán nem tartotta jogosnak a benyújtott igényt a bíróság, a többi 74 esetben pedig 5 millió és 80 millió forint közötti kompenzációra jogosultak a károsultak. A bíró kiemelte, hogy a kártérítés nem emberi életek pénzbeli értékéről szól, hanem az elszenvedett sérelem alapján az a díj, amely a hatályos jogszabályok alapján jár.

Legázolta a Hableányt

A Viking ügyvédjei azzal érveltek, hogy a Hableánynak kitérési kötelezettsége lett volna a Viking Sigynnel szemben, viszont a bíró szerint ez nem jogosította fel a Vikinget arra, hogy „úgy hajózzon, mintha nem lenne előtte egy kisebb hajó, és azt legázolja”. Viszont a bíró szerint a Hableány is „hajózásra alkalmatlan állapotban” futott ki a végzetes estén, ugyanis egy matrózzal kevesebb volt a fedélzetén, és a „több szem többet lát” elv alapján talán alakulhatott volna másképp is a dunai sétahajókázás.

Koreai családmodell

A Viking Idun szerepét pedig annyiban határozta meg a bíróság, hogy – mint a többi hajónak a környéken – neki is segítenie kellett volna a baleset helyszínén a mentésben. A dél-koreai családok azt is felhozták, hogy a koreai családmodell más, mint a magyar – mert nagyobb a család, és sokkal szorosabb a kapcsolat is a tagok közt –, de a bíróság végül ezt nem vette figyelembe a kártérítés megítélésekor. A Budapest és Környéke hírportál legfrissebb híreit ide kattintva éred el! A Facebookon már 254 ezernél is többen követnek minket.

Kiemelt kép: Emlékezés az áldozatokra – Forrás: MTI