Kiszivárgott egy minisztériumi előterjesztés, az ebben szereplő terv több tízezer autóst fog érinteni, ha megvalósul. Nem Magyarország lenne az első, ahol meglépik, hogy kizárják a plug-in hibrideket a zöld rendszámra jogosult autók közül.

Kizárhatják őket

Hamarosan kizárhatják a plug-in hibrideket a zöld rendszám használatára jogosult gépjárművek közül Magyarországon – legalábbis ezt tartalmazza egy, az Építési és Közlekedési Minisztériumtól kiszivárgott előterjesztésből. A BudaPestkörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el!

A régebbiek is a körben

Még rosszabb hír, hogy nem pusztán az ezt követően forgalomba kerülő autókat érintheti a döntés: a már utakon lévő járművek is bekerülnek ebbe a körbe. Összesen mintegy 33 ezer autót érinthet a változás. Csak, hogy érezzük a döntés súlyát: június végéig 74 ezer zöld rendszámot adtak ki a Belügyminisztérium adatai szerint.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Csak ezek használhatnák

Az elektromos hálózatról tölthető, de alapvetően nem elektromos hajtású autók rendszámát a következő műszaki vizsgán cserélnék hagyományosra a terv szerint, ami ha megvalósul, akkor a továbbiakban csak a hagyományos villanyautók, és egyéb járművek használhatnák a környezetkímélő konstrukciókhoz kitalált, 2015-óta létező zöld alapszínű hatósági jelzést.

Mit veszítenek?

Sok jogkört vehetnek el a döntéssel a plun-in hibridet használó autósoktól. Elveszítenék például a több magyar településen biztosított ingyenes közterületi parkolási lehetőséget.

Fizetni, fizetni

De a jövőben honosított új és használt példányok után regisztrációs adót, illetve az összes után teljesítményarányos gépjárműadót, valamint adásvételkor vagyonszerzési illetéket is kellene fizetni.

Kitérő minisztériumi válasz

A tervezetről cikket író Telex megkereste Lázár János minisztériumát, de konkrét megerősítést nem kapott a lap. Mindössze annyit írtak nekik, hogy a közúti közlekedés szabályainak felülvizsgálata folyamatosan zajlik.

A német példa

Nem példa nélküli egyébként az irány, hogy „kitereljék” a környezetbarát autók kedvezményezetti köréből a plug-in hibrideket. Németországban például tavaly év végéig autóként akár 1,7 millió forint állami és további 900 ezer forint gyártói támogatást kaphatott, aki a konnektorról tölthető hibrid típusok közül választott.

Eltűnnek a kínálatból

A plug-in hibridekkel szemben több helyen aggályok merültek fel, ezért egész Európában fogják az ilyen autók iránti keresletet. Feltételezhető tehát, hogy néhány éven belül eltűnnek a gyártók kínálatából. Miközben 2035-től mindenhol megszűnik az új belsőégésű motorral szerelt autók gyártása az Európai Unióban.

5 százalékos piaci részesedés

A friss statisztikák szerint a kedvezmények megszüntetése után beszakad a kereslet, így történt ez a plug-inek esetében is. Magyarországon egyébként az ilyen modellek aránya 5 százalékot tett ki. Ez körülbelül 3500 járművet jelent. A BudaPestkörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el!

Kiemelt kép: illusztráció